Det planlagte programmet for Orgelkraft 2020 som dessverre ble korona-avlyst.

FREDAG 27 MARS

Anna-Marie Hefele er en usedvanlig vokalkunstner, spesielt kjent for sin utrolige overtonesang-teknikk. Hun akkompagnerer seg selv med instrumenter som harpe og nyckelharpe. Hennes soloprogram vil bevege seg fra Hildegard von Bingen via folkemusikk og Brian Eno til egne komposisjoner, og inkluderer også en episode hvor hun opptrer inni orgelet og synger sammen med pipene.

Ere Lievonen er til daglig organist ved det spesielle mikrotonale orgelet i det nye konserthuset Muziekgebouw i Amsterdam. Han har en bred aktivitet på orgel og cembalo, både med tidlig og ny musikk, og er medlem av flere ensembler. Han vil framføre egen musikk samt verk av Crumb og Blake.

Arturas Bumšteinas er en litauisk lydkunstner som har reist Europa rundt og samlet opptak av uvanlige lyder fra orgler til prosjektet "Organ Safari". Lydopptakene danner grunnlag for en landskaps-aktig komposisjon med fire musikere:  Gailė Griciūtė, orgelpositiv - Dominykas Vyšniauskas, trompet/flygelhorn - Ignas Juzokas, modulære sythesizere - og Arturas Bumšteinas selv som styrer lydsporet.

Franz Danksagmüller er en av Tysklands mest innovative organister, basert i Lübeck, virksom både som komponist, pedagog og utvikler av elektronisk musikk. I "Broken Bach" viser han en av sine typiske sider ved å synliggjøre en bro mellom historisk tid og ny tid, idet han gjør live elektronisk remix av sitt eget Bach-spill på orgelet.

Kitchen orchestra er et improvisasjonskollektiv i Stavanger, som for anledningen er utvidet med musikere fra Glasgow Improvisers Orchestra. De presenterer det nye prosjektet "Demokrati-orgelet" hvor publikum kan påvirke et ensemble av 21 musikere gjennom ulike fysiske handlinger, og dermed bestemme hva som spilles. Konsept: Nils Henrik Asheim.

10piano er et sjeldent prosjekt med 10 pianister fra Universitetet i Stavanger, på 10 instrumenter plassert rundt i konserthusets foaje. Sammen danner de en levende lydinstallasjon,  et unikt "orgel" av klanger hvor råmaterialet er hentet fra koraler av J.S.Bach.  Kunstnerisk ledelse: Nils Henrik Asheim.

Nils Henrik Asheim er konserthusets faste organist siden 2013. Han er initativtager og kurator for festivalen Orgelkraft, og bidrar selv med orgelspill og med prosjektledelse på flere av årets delprosjekter.

LØRDAG 28 MARS

Lindstrøm, kjent som en av Norges viktigste elektronika-artister, har kastet seg over pipeorgelet og utviklet et nytt verk for orgelet i Stavanger konserthus. Orgelet kobles sammen med modulære synther i et virkelig møte mellom to verdener. “Love Latency er en hyllest til forsinkelsen som oppstår fra tangentene på orgelet trykkes ned, til luften fra pipene fyller rommet med musikk".

Arcangel/Lindwall er organist Hampus Lindwall og kunstner Cory Arcangel. De har komponert hver sin halvdel av dette programmet som heter "Terms and Conditions". Musikken henter sin inspirasjon fra metal- og teknokulturene fra 1990- og 2000-tallet, og framføres fra to helt ulike scener som gjenspeiler disse stilartene. Lindwall er til daglig organist ved Saint-Esprit i Paris. Arcangel er basert dels i New York, dels i Stavanger.

Shiva Feshareki er en eksperimentell komponist og "turntablist" (platespiller-kunstner) som i 2017 vant British Composer Award for Innovation. Hun står bak symfoniske orkesterverk, sjangerkryssende samarbeidsprosjekter og har også sin egen radiosending. Tom Service i BBC 3 omtaler henne som ”One of the most thoughtful and deep-thinking musicians around right now”. På Orgelkraft vil hun skape en "Live turntable composition" - helt ny musikk basert på orgel-LP plater hun finner på Stavanger Bibliotek.

Stine Janvin er en eksperimentell vokalist fra Stavanger, etterhvert med en betydelig utenlandskarriere. Hennes forestilling heter SOLD (a dog and pony show) og er inspirert av gammel "norsk" tonalitet og kirkeorgelets innflytelse, merkevarebygging og en økende identitetskrise, formidlet gjennom spesiallaget rytmelysorgel manøvrert av Morten Joh, samisk motedesign ved Ramona Salo, computergrafikk av Erik Ferguson og Stine Janvins veldig sterke, lyse stemme.

Janne Eraker er steppdanser, utdannet i Nederland og New York, medlem av det tyske Sebastian Weber Dance Company. Hun er spesielt opptatt av skjæringsfeltet mellom dans og musikk. Her vil hun sammen med Nils Henrik Asheim utforske forbindelsene mellom steppdansen og organistens spill på pedalene, to uventet beslektede områder.

Cold Tide of Darkness er en 20 minutters danseforestilling inspirert av Virginia Woolf's eksperimentelle roman The Waves (1931). Metaforer fra bølger og natur gjennomsyrer i teksten, og alt beveger seg i sykliske mønstere med gjentakelser og bølgeformer. Dette gjenspeiler seg i koreografien, lyset og musikken. Et nytt samarbeid mellom Birgitte Bauer-Nilsen (koreograf), Nils Henrik Asheim (komponist/organist) og visuell kunstner Marianne Grønnow. Lys: Tord Knudsen.  15 dansere fra Universitetet i Stavanger medvirker.